• سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶
  • اثلاثا ٦ محرم ١٤٣٩
  • Tuesday, September 26, 2017
صفحه اصلی
سلامت و محیط زیست
ایمنی و حوادث
مدیریت بحران
علمی
بین الملل
rss
کد مطلب :   83708 تاریخ انتشار: 
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
- 14:38 تاریخ آخرین ویرایش :
  1396/05/31
 
 
کامیون ها تا کی باید در جاده ازنا - اراک قربانی بگیرند ؟
جاده ازنا به اراک هنوز محل جولان کامیون‌هایی است که این جاده محلی را با شاهراه ترانزیتی اشتباه گرفته‌اند و گویی مردم این منطقه هیچ حقی در استفاده ایمن از این جاده که حق طبیعی آن‌هااست را ندارند.
کامیون ها تا کی باید در جاده ازنا - اراک قربانی بگیرند ؟

به گزارش پایگاه خبری HSE : در طی چند سالی که از راه‌اندازی جاده محلی ازنا به اراک گذشته شاهد خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی فراوان در این جاده بوده‌ایم که مردم مظلوم منطقه ازنا که محرومیت و بیکاری نیز آن‌ها را احاطه کرده است به ناحق متحمل شده‌اند ، گویی این جاده فراموش شده همچنان سال‌های سال باید از آن‌ها قربانی بگیرد و تا مسئولین امر چه زمانی اراده کنند و حل مشکل اساسی آن که چهار بانده شدن این جاده است را با سرعت بیشتری محقق کنند.


استان لرستان که کریدور مهم شمال به جنوب در حوزه جاده‌ای و همچنین ریلی می‌باشد متاسفانه این مزیت تاکنون تاثیر مهمی در تحولات و شکوفایی اقتصادی این استان نداشته است و بیشتر گذرگاهی برای عبور و مرور کامیون‌ها و وسایل نقلیه استان‌های برخوردار و همجوار بوده است و همچنین راه‌آهن ناحیه لرستان نیز تنها چند سالی است که مستقل گردیده و از مواهبی که اعتبارات و امتیازات مستقل بودن است تاکنون بهره مناسبی نبرده است؛ در صورتی که در گذشته قطار محلی در محدوده دورود به اراک تردد داشت که این هم با بهانه عدم صرفه اقتصادی حذف گردید و باعث محروم شدن مردم این منطقه از یک حمل و نقل ایمن ریلی و محلی گردید و تاکنون نیز این قطار به چرخه حمل و نقل منطقه باز نگشته است.


بنا بر آمار موجود در سال‌های اخیر بر اثر عبور بیش از حد و بی قواره کامیون‌ها از جاده کم عرض ازنا به شازند و بی احتیاطی آن‌ها در هر هفته چند حادثه فاجعه‌بار در این محور رخ می‌دهد که در صورت ظاهر به چشم نمی‌آید ولی به عمق موضوع که که نگاه می‌کنی این حوادث داغدار شدن و یا بی سرپرست شدن خانواده‌ای محروم و مظلوم را در پی دارد که بی تقصیر و بی‌خبر از همه جا باید تاوان گناه نکرده‌ای را بدهند که بر اثر اهمال کاری چند مدیر و مسئول به وجود آمده‌است.


به طور معمول جاده‌های مخاطره آمیز و پرتردد بین شهری باید تحت مراقبت و گشت زنی پلیس راه قرار گیرند که این قضیه در مورد جاده ازنا به اراک چندان صدق نمی‌کند و عدم حضور مداوم گشت پلیس راه در این محور باعث جری شدن رانندگان متخلف بخصوص کامیون‌ها گردیده و با انجام تخلفاتی همچون انحراف به چپ در نقاط خطرناک و سرعت غیرمجاز باعث بروز تصادفات فاجعه آمیزی گردیده‌اند و به طور متوسط هرهفته شاهد بروز این تصادفات هستیم که لازم است پلیس راهور ناجا توجه ویژه‌ای جهت حل این مشکل و کنترل این محور داشته باشد.


وعده‌ چهار بانده شدن محور ازنا به شازند سال‌هاست که پشت سرهم به اهالی این منطقه داده‌ می شود، ولی در عمل تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده‌ است و یا آن‌قدر این وعده دیر عملی می‌شود که فایده‌ای به حال این منطقه نداشته‌ باشد و در زمان نسل‌های بعدی این وعده‌ها محقق شود.


حال با توجه به عرض کم این جاده و اولویت استفاده محلی از این جاده و افزایش روز افزون حوادث ترافیکی در این محور پیشنهاد می‌گردد عبور و مرور کامیون ها در این محور ممنوع و یا محدود گردد که این امر در برخی از محورهای مواصلاتی خطرناک کشور و یا در مواقع زمانی خاص اجرا می‌گردد تا زمانی که این جاده چهار بانده گردیده و خطر اساسی از این محور رفع گردد و این موضوع را می‌توان با یک کار کارشناسی از سوی مسولین وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور ناجا و مسئولین استانی و کشوری به مرحله اجرا گذاشت.


در هر صورت شایسته است تا مسوولین محترم استانی و کشور با برنامه‌ریزی‌های خود و اقدام به موقع چاره اساسی در برطرف نمودن معضل جاده ازنا به اراک داشته باشند که تحقق این امر می‌تواند خطرات روزافزون مالی و جانی این محور را کاهش داده و باعث آرامش و پیشرفت بیشتری در منطقه محروم ازنا گردد.

نویسنده : حسن گرجی
کلید واژه
 
ارسال نظر
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر:
 
captcha
کد امنیتی:
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی HSE می باشد .