کسب و کارهای مختلف دارای خطرات بهداشتی و ایمنی متفاوت خواهند بود که همه چیز بستگی به نوع کار شما دارد.
محل کار سالم و ایمن، با شناسایی و درک خطرات بهداشتی و ایمنی مربوط به کار شما به وجود میآید، بهخصوص مکانهایی که مستعد خطر و آسیب بیشتری هستند. پس با شناسایی این خطرات و اقدام در جهت حذف یا بهبود شرایط خطر و آسیب میتوانید این ایمنی را به حداکثر برسانید. این همان چیزی است که ما به عنوان مدیریت ریسک متناسب با محیط کار به آن اشاره میکنیم.تمرکز و فعالیتهای کاری شما باید به طور مداوم برای شناسایی خطرات جدیدی که باید مدیریت شوند، بررسی شود.
در اینجا ما برخی از راهنماییهای کلی در مورد چگونگی مدیریت خطرات بهداشتی و ایمنی کار خود را جمعآوری کردهایم که شامل چهارچوبی است که شما را طی فرآیندی برای شناسایی، ارزیابی، مدیریت و کنترل خطرات هدایت میکند. همچنین برخی از نمونههای خاص صنعتی و راهنماییهایی را برای کمک به شروع کار خود داریم.
مدیریت خطرات بهداشت و ایمنی محل کار
نمودار زیر چهارچوب مدیریت ریسک در چهار مرحله را توصیف میکند که میتواند به شما در مدیریت خطرات بهداشت و ایمنی محل کار شما کمک کند.

چگونه میتوانیم خطرات محیط کار را مدیریت کنیم؟
طرح: شناسایی و ارزیابی خطرات
-
با راه رفتن در اطراف محل کار خود و شناسایی آنچه که میتواند به طور جدی به سلامتی یا ایمنی کارگران و دیگران (به عنوان مثال بازدیدکنندگان، افراد بیگانه یا کارگران دیگر) آسیب برساند. این آسیب میتواند حاد باشد (یعنی بلافاصله بهوجود میآید) یا مزمن (به آرامی در طول مدت زمانی طولانی رخ میدهد).
-
شرایط کارگران خود را بررسی کنید و اینکه آیا هر کدام از آنها ممکن است چگونه آسیبپذیر باشند (مثلاً جوانان، زنان باردار، کارگران گاه به گاه، کارگران شبانه، کارگران با سطوح سواد کمتر و…).
-
در نظر بگیرید که آیا اگر سلامت عمومی کارگران کامل نباشد، میتواند توانایی آنها را برای کار با خیال راحت (به عنوان مثال کاهش تحرک، بیماریهای موجود یا آسیب) کاهش دهد.
-
شناسایی خطرات احتمالی قابل پیشبینی که میتواند منجر به خطرات سلامتی یا ایمنی افراد شود.
-
به فرآیندهای کاری و ماشینآلات، تجهیزات مورد استفاده، محل کار و فعالیتهای کارگران خود نگاه کنید.
-
برای تعیین اینکه چه خطراتی برای کنترل وجود دارد، در مورد عواقب در معرض قرار گرفتن خطراتی که شناسایی کردهاید و اینکه چقدر این احتمال وجود دارد که این موارد اتفاق بیفتد، فکر کنید.
-
در ابتدا به خطراتی توجه کنید که میتواند آسیب بسیار جدی یا حتی منجر به مرگ یا بیماری دائمی را برای کارگران تان داشته باشد، حتی اگر درصد این احتمالات کم باشد.
-
هنگام ارزیابی خطرات با کارگران خود مشارکت کنید.
عملکرد: از بین بردن یا به حداقل رساندن خطرات
-
هنگامی که خطرات کاری در رابطه با کسب و کارتان را ارزیابی کردید، باید تصمیم بگیرید که چگونه با آنها مقابله کنید.
-
ابتدا در نظر بگیرید که آیا ریسک از بین میرود (به عنوان مثال میتوانید منبع آسیب را حذف کنید) اگر ریسک را نمیتوان از بین برد، باید با استفاده از اقدامات کنترلی، آن را به حداقل برسانیم.
-
برای اقدامات کنترلی شما باید از روشهای زیر استفاده کنید:
-
درمورد اقدامات کنترل کنونی که در آن قرار دارید فکر کنید و اینکه آیا آنها این خطر را مدیریت میکنند.
-
در مورد اینکه آیا الزامات قانونی مربوط به ریسک وجود دارد و اگر استانداردها یا موارد راهنمائی وجود داشته باشد، میتوانید پیگیری کنید، اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال، دست زدن به آزبست یا جلوگیری از افتادن از ارتفاع.
-
از دیگران بپرسید که در شرایط مشابه شما چگونه این ریسک را کنترل میکنند..
-
از یک متخصص حرفهای بهداشت و ایمنی مشاوره بگیرید.
-
در مورد چگونگی دسترسی آسان و راههای کنترل خطر و اینکه آیا در کار شما چگونه مؤثر هستند، فکر کنید.
-
فکر کنید که آیا کنترلهای شما اجرا میشود یا خیر.
-
گرانترین گزینه کنترل، لزوماً بهترین نیست. اگر کنترلهای شناخته شده و مؤثر شما در حال استفاده در صنعت هستند و با شرایط محل کار شما مناسب هستند، این کنترلها باید اجرا شوند.
-
هنگام تصمیمگیری در مورد راههای رفع یا به حداقل رساندن خطرات، با کارگران خود مشارکت کنید.
-
روابط و اقدامات کنترل برای کارگران خود را به شیوهای متناسب با نیازهای خود (به نحوی که مناسب کار آنها، محیط کار و سواد و زبان آنها باشد) اجرایی کنید.
-
به یاد داشته باشید لزوماً پرونده کاری شما، سلامت و ایمنی محل کار را نشان نمیدهد بلکه حداقل خطر در محیط کار و اطمینان کارگران از سلامتشان نمایانگر این موضوع است.
بررسی: نظارت بر میزان کنترل
سیستمهای بهداشت و ایمنی شما باید در زندگی روزمره به کار رود و به طور معمول بخشی از کسب و کارتان باشد. شما باید بررسی کنید که اقدامات کنترلی شما توسط کارگران در حال اجرا و مؤثر هستند. مکانیزمهای نظارت عبارتند از:
-
بازرسیها، مشاهدات و سرکشی در محیط کار
-
جلسات و بازخورد کارگران
-
چکلیستها و ممیزیها
-
بررسی مستقل
-
تکنولوژی (نظارت بر آلارم در ماشینآلات یا آلارم گاز به عنوان مثال)
-
پروندههای مراقبتهای بهداشتی
-
فعالیتهای نظارت بر محیط زیست (مانند کیفیت هوا و آزمایش نویز)
مرور: بازبینی برای بهبود مستمر
شما باید فعالیتهای کاری خود را به صورت مستمر بررسی کنید تا خطرات جدیدی را که ممکن است لازم باشد مدیریت شود، شناسایی کنید.
بازبینی نیز به معنی تفکر در مورد نحوه شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات است؛ آیا فرآیندهای شما کار میکنند یا راهی بهتر برای انجام این فعالیتها وجود دارد. برای مثال، آیا میتوانید مشاغل بیشتری را به کار گیرید، آیا شما نیاز به روش دیگری برای ارزیابی عواقب و احتمال وقوع خطر دارید و آیا میتوانید راهکارهایی را برای اثربخشی بیشترکنترل خطر خود داشته باشید؟
اسناد سلامت نشانگر ایمنی کامل نیست
اسناد و مدارک خوب، سلامت و ایمنی خوب را در بر نمیگیرد. مستندات باید در صورت لزوم برای حمایت از فرآیندهای بهداشتی و ایمنی شما مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، مستندسازی جایگزینی برای داشتن فرآیندهای خوب و اقدامات کنترل شده در زمینه مدیریت ریسکهای بهداشتی و ایمنی میباشد.
تهیه و تنظیم:محبوبه کاظمی