کد خبر: 145212
زلزله ای که ضعف مدیریت بحران را پررنگ کرد
بعد از گذشت 8 ماه از زلزله سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد ، گزارشی در مجلس پیرامون اقدامات انجام شده جهت رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان قرائت شد.گزارشی با یک نکته کلیدی؛ ضعف در مدیریت بحران.

، شب ۲9 بهمن سال ۱۳99 زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این حادثه تلفات جانی نداشت ولی دهها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد؛ حالا بعد از حدود یک سال از وقوع این زمین لرزه گزارش کمیسیون عمران در مجلس قرائت شد.

در این گزارش به نقاط ضعف ستاد مدیریت بحران اشاره شده است که از جمله آن، تشکیل نشدن جلسات شورای عالی ستاد مدیریت بحران از ابتدای سال 1399 جهت اقدامات پیشگیرانه،عدم استقرار کانکس باتوجه به بارش نزولات جوی و سردی هوا، توجه نکردن به شرایط وجود بیماری کرونا و اتلاف زمان در برپایی دو اردوگاه اسکان اضطراری، ارائه نکردن به موقع اقلام امدادی با توجه به سردی هوا، قطعی گاز و بسته بودن اصناف،قطع طولانی مدت برق، آب و گاز در فصل سرد سال و بارانی بودن منطقه، عدم برنامه‌ریزی جهت برقراری نظام توزیع مناسب و عادلانه اقلام امدادی و عدم توزیع مناسب امکانات مورد نیاز آسیب دیدگان حادثه است.

با توجه به ضعف عملکرد سازمان مدیریت بحران در گزارش کمیسیون تاکید شده که قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور بطور کامل و دقیق اجرا شود. همچنین سامانه‌ای ملی در سازمان مدیریت بحران به منظور به‌کارگیری تجربه بحران‌های قبلی در دیگر مناطق کشور و پرهیز از تکرار سعی و خطا در مدیریت حوادث مشابه ایجاد شود.

بعد از گزارش، تعدادی از نمایندگان به انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت بحران پرداختند؛ محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز گفت: چرا جلسه شورای عالی مدیریت بحران بعد از زلزله تشکیل نشده و کسی در قبال آن پاسخگو نیست ، قانون مدیریت بحران مثل حکومت انگلستان شده که ملکه انگلیس هست ولی کاره ای نیست، مدیریت بحران قانون دارد اما اجرا نمی شود.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز گفت: در این گزارشی در 9 مورد سوء مدیریت و عدم انجام اقدام مناسب برای کاهش آلام مردم و ضررهای وارد شده به مردم آمده است، این گزارش‌ها باید درس عبرتی برای آینده باشد تا از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری شود. دولت آقای رئیسی به این موضوع توجه کند.

علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان هم به عدم پرداخت حقوق کارکنان شهرداری سی سخت اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت به تعهدات مالی خود عمل کند.

مهدی روشنفکر نماینده بویر احمد و دنا نیز از آسیب های فراوان روحی و مادی زلزله سی سخت برای مردم سخن گفت و یادآور شد: با فرا رسیدن سرمای زودهنگام دنا زندگی برای مردم این منطقه سخت شده از طرفی با توجه به وضعیت گرانی کالا به ویژه مصالح ساختمانی تسهیلات بانکی جوابگوی نیاز مردم نبوده و نیست و همچنین وجود ویروس منحوس کرونا و فقر حاکم بر مردم زندگی را بسیار دشوار ساخته است، از همه دستگاه ها و دست اندرکاران درخواست دارم با توجه به شرایط سخت پیش روی مردم سی سخت در روند کاری مردم این منطقه تسریع کنند و تاکید می کنم که تسهیلات مقرر جوابگوی زلزله زدگان نیست.

علی بابایی نماینده ساری هم گفت: بحث جبران خسارات ناشی از حوادث امری ضروری است، حادثه سی‌سخت نخستین و آخرین اتفاق در این حوزه نیست، از این دست اتفاقات برای کشور ما می افتد، اما چه باید کرد؟باید به مباحثی همچون مهندسی مجدد در بحث ساختارها، ساختار متناسب با اتفاقات و وقایع غیرمترقبه، طراحی سازمان های پاسخگو و هدفمند، قوانین مورد نیاز توجه کنیم، برای مثال از زمان سیل سال 98 مازندران هنوز کشاورزان در پشت درهای ادارات منتظر هستند، دوستان به عدم تشکیل جلسات شورای عالی ستاد بحران کشور از ابتدای سال 99 تاکنون اشاره داشتند پس چرا این موضوع رخ نداد؟

بدیهی است که نباید فراموش شود کشورمان یکی از خطر‌پذیرترین کشورها به‌لحاظ قرارگیری در معرض حوادث طبیعی است که آخرین نمونه آن زمین لرزه‌ صبح امروز در شهر چلگرد در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری است؛ قطعا با این وضعیت کشور باید فکری به حال مدیریت بحران کشور کرد تا در زمان وقوع حوادث ارگان های مربوطه آمادگی داشته باشند.

علاوه بر این، در جلسه امروز مجلس ماده ۲ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که به موجب آن، وزارت اقتصاد مکلف شد طی مدت 6 ماه نسبت به اصلاح و ارتقای پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات محیط کسب وکار اقدام کند. مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار نیز موظف شد تا با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست، شناسه یکتای مجوز برای آنان صادر کند.

همچنین مجلس وارد بررسی ماده پرچالش این طرح، یعنی تعیین سازوکاری برای افزایش دفاتر اسناد رسمی شدند؛ محمدحسین فرهنگی پیشنهاد حذف این ماده را داد که مجلس با آن مخالفت کرد؛ استدلال فرهنگی این بود که این ماده باعث از بیکار شدن سردفتران فعلی و بروز مشکلاتی خواهد شد؛ در نهایت ادامه بررسی این ماده به جلسه بعدی مجلس موکول شد.